LARS FÄRNLÖF  1942-1994  
                                                                          jazzmusiker och kompositör 
 
                          start          biografi          diskografi          verk         noter         minnesstipendium          aktuellt          kontakt  
 

 
BIOGRAFI AV STELLAN MOBERG

 

 Lars Färnlöf gick bort i februari 1994, och därmed en av våra mest mångsidiga
 och populära kompositörer. Ett av hans kännetecken var den varma,melodiska 
 känslan. En färnlöf-melodi är på en gång konstfull och enkelt intagande.
 Den vandrar ofta sina egna, oväntade vägar. Lars Färnlöf hörde dessutom sedan  
 slutet av 50-talet till våra främsta jazztrumpetare. 
 
 Redan som 16-åring upptäcktes han i 1958 års upplaga av TV-jazzen. 
 Året därpå och fram till 1962 studerade Färnlöf vid Musikhögskolan i Stockholm. 
 Under den perioden bildade han tillsammans med pianisten Staffan Abeleen en
 kvintett, som fick en egen profil mycket tack vare Färnlöfs kompositioner. Sviten  
 Persepolis spelades även in på skiva.
 Åren 1966-67 studerade Färnlöf musik vid University of Southern California och
 ingick samtidigt i en rad amerikanska band. Han ledde även en egen grupp i USA.    
 När han kom tillbaka till Sverige inleddes ett mycket nära samarbete med basisten
 och kompositören Red Mitchell.  Han har även i perioder hållit igång egna grupper,  
 bland annat Sansara Music Band med musiker som Bernt Rosengren och 
 ”Jojje”Wadenius.
 
 Lars Färnlöfs produktion är mycket mångskiftande och omfattar film, teater, revy
 och symfoniska beställningsverk.  Bland de sistnämnda kan nämnas samarbete
 med Västerås Symfoniorkester och jazzgrupp i Heureka, Hesperia och Hidya-
 Fjärilsslottet. Heureka uruppördes i Västerås 1969 och spelades sedan på många
 håll i landet. Minnesvärd är den TV-produktion som gjordes av västeråsaren Peter 
 Berggren med Leif Segerström som dirigent. Ett annat beställningsverk är
 Svit Ca
chasa för Radiojazzgruppen och Staffan Abeleens Quintet, som även gavs
 ut på skiva. 

 Internationellt har Lars Färnlöf blivit mest känd för sina jazzkompositioner. 
 ”Farfars vals” har exempelvis spelats in av en rad världsstjärnor som Stan Getz och
 Bill  Evans.  Mest spelad är hans ”Att angöra en brygga” som Monica Zetterlund
 1966 lanserade i Hasse Å Tages film med samma namn.

 Stellan Moberg

 
 

 
repetition i LA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

     

konsert med Red Mitchell

 
 

BIOGRAFI AV LARS WESTIN


Texten finns på skivomslaget till cd:n "Sansara Music Band plays the music of Lars Färnlöf." 
Därför referenser i texten till denna cd.


 Lars Färnlöf (1942-94) må ha varit kroppsligen liten och bräcklig, men vad gäller musikalisk kraft och kreativitet var han huvudet högre är de flesta. Framför allt förmådde han att beröra sin publik på djupet, vilket är själva kärnan i att vara musiker. Vi som hann uppleva honom ”live” bevarar dessa ögonblick i kärt minne. Han skrev också några melodier som ständigt lever upp i nya versioner, utförda av samtida och efterkommande. Fler finns att återupptäcka och förtjänar det verkligen. Förhoppningsvis kan denna CD bidra till att så sker.

 Lars växte upp i en musikalisk familj i Västerås, halvannan timmes tågresa nordväst om Stockholm. Vid sju år drabbades han av polio, och det var när han sakteliga återerövrade de kroppsliga krafterna, som han började studera musik. Redan i tidiga tonår blev han lokal jazzstjärna på trumpet, och hans stora begåvning bekräftades 1958 av framgångar i den riksomfattande tävlingen ”TV-jazzen”, som leddes av förre basisten och orkesterledaren Arthur Österwall.

 När Lars året därpå kom till Stockholm för att studera vid Kungliga Musikaliska Akademien, knöt han kontakter med andra unga jazzmusiker på Sunside, en ungdomsgård som drevs av Österwall, och även på Nalen, det legendariska danspalatset ett par kvarter därifrån. Saxofonisten Bernt Rosengren, trumslagaren Fredrik Norén och pianisten Staffan Abeleen var några av dem, och 1960 engagerades han i Abeleens nybildade kvintett, som han snart kom att prägla med sina kompositioner och sitt spel, nu på kornett.

 Tidigt utvecklade Lars Färnlöf en bitterljuv, lyrisk (några vill säkert kalla det romantisk) version av den amerikanska hardbop-stilen. Han rytmiska gnista och vackra melodier, klädda i kongenial harmonisk dräkt, var annorlunda än det som hördes från tidens stora jazzhjältar i USA. Färnlöfs ”soul” hade sina rötter lika mycket i skandinavisk jordmån som i myllan hos jazzens födelseland. Många tyckte också att många av hans kompositioner hade ett typiskt nordiskt tonfall (till exempel melodier skiftande mellan dur och moll, tretaktsrytmer i sensuella, dröjande tempi), men mer än allt annat återspeglade musiken hans egen unika personlighet.

 Staffan Abeleens kvintett var från början framgångsrik och spelade över hela landet, gjorde EP-skivor, och fick till och med vara “förband” åt Thelonious Monk i Stockholms Konserthus när han i maj 1961 gjorde sitt första framträdande någonsin i Sverige. Under första halvan av sextiotalet tillbringade bandet mycken tid ute i Europa, inte minst med att spela på klubbar i Tyskland för amerikanska soldater. Kvintetten kompade också sångerskan Monica Zetterlund under ett par svenska folkparkssomrar. Hon sjöng några av Färnlöfs melodier med text av Beppe Wolgers, däribland ”Farfars vals” (som spelades in instrumentalt på skiva som ”Grandfather’s Waltz” av Stan Getz och Bill Evans) och ”Att bli övergiven” (som här hörs med Sansara under titeln ”It’s all over”). Hennes stämma fick 1966 även bära Färnlöfs tema till Hasse & Tage-filmen ”Att angöra en brygga”, en melodi som sedan dess är både välkänd och älskad av de flesta svenskar.

 Vid det laget hade speltillfällen för jazzmusiker i Sverige nästan upphört att existera, och Abeleens band hade förvandlats från mer eller mindre heltid till alltmer utglesade, tillfälliga projekt. Så gick det på tills 1975, men redan tio år dessförinnan, i början av 1965, hade Lars (ännu bara 22 år gammal) dragit iväg till Los Angeles för att förmera sina studier vid University of Southern California. Vid sidan av den undervisning han mottog i komposition och orkestrering, skaffade han också nya erfarenheter genom att bo i Watts-området, där han spelade med en hammondorgel-grupp på ett lokalt ställe, och många musiker gav honom uppmuntran och vänskap, inklusive Quincy Jones. I Los Angeles började Lars också spela flygelhorn och processa dess klang med tidens nya, elektroniska hjälpmedel.

 Efter att ha återvänt till Sverige 1967 återupptog Lars kontakten med Abeleen och försökte sig dessutom på egna grupper, inklusive en sextett som han ledde med amerikanske trombonisten Ron Myers. Mer och mer upptogs dock hans tid av komposition för film och av beställningar för alla möjliga ensembler, allt från den stora Radiojazzgruppen till symfoniorkester. (Lars skrev till och med ett bidrag till Eurovisionsschlagerfestivalen men mötte sitt Waterloo redan i de svenska uttagningarna i form av popgruppen ABBA.)

 Efter att ha varit frånvarande från jazzestraderna i flera år, blev Lars i mitten av sjuttiotalet kontaktad av Bernt Rosengren, som ville ha honom med i sitt nybildade storband. Det fick honom att börja spela igen, och han tyckte verkligen om att delta i ett band. Bildandet av Sansara inspirerades av denna erfarenhet. Jag vet inte hur han fick idén till namnet, men Sansara är sanskrit och står i indisk religion för människan återkommande strävan (födelse, liv, död, födelse igen...och så vidare, igen och igen) innan hon lyckas uppnå den eviga vilan, Nirvana. Sansara kan kanske också tjäna som en beteckning för musikens konstanta tillstånd av utveckling.

 Från 1976 uppstod Sansara tid efter annan på olika konsertestrader. Jag har ett vagt minne av vad jag tror var bandets premiärspelning på den kortlivade klubben Bullerbyn i en sedermera bortriven byggnad ovanför järnvägsspåren vid Stockholms centralstation. Musiken på denna CD spelades in av Sveriges Radio kort därpå, och flera år senare hittade Lars en bandkopia, som han entusiastiskt spelade upp för Fredrik Norén i telefon och uppmanade honom att försöka få den utgiven på skiva. Det gjorde han, förstås. Här är den, bara att tacka och ta emot, bättre sent än aldrig. Mycket bättre!

 Förutom gamla vännerna Fredrik Norén, som också hade spelat i en tidig version av Staffan Abeleens kvintett, och Bernt Rosengren, valde Lars i det här sammanhanget att omge sig med den legendariske amerikanske conga-spelaren Sabu Martinez (1930-79), vars eldfängda rytmer tidigare hade bidragit till bland andra Dizzy Gillespies och Art Blakeys musik. Sedan han 1967 flyttat med sin familj till Sverige var Sabu en vitaliserande kraft inom svensk jazz, och han anlitades gärna även av artister inom andra genrer. På
 flygel och Fender Rhodes elpiano medverkade Bobo Stenson, från början västeråsare; han hade bara fyllt 15 när Lars först presenterade honom som en jazzmusiker i vardande för sina kompisar i Abeleens band. På elektrisk basgitarr medverkade Thomas Östergren, en mångsidigt skicklig musikant som bidrog förtjänstfullt till många svenska ”fusion”-projekt under 1970- och 1980-talen, och som numera bor i Kalifornien.

 När Sansaras enda LP spelades in på jazzclub Fasching i Stockholm nio månader senare, fanns bara Färnlöf, Norén och Rosengren kvar. Medlemmarna fortsatte att skifta från gång till gång, när Lars lyckades hitta spelningar. En gång tvingades han på grund av sjukdom till och med att skicka en vikarie för sig själv på trumpet. Men hans kompositioner gav profil åt Sansara, och de spelades lika kärleksfullt och entusiastisk av alla som kom och gick.

 I våra samtal genom åren betonade Lars ofta värdet i att utbyta och jämföra musikaliska idéer och erfarenheter musiker emellan genom att improvisera tillsammans. Han uttryckte också sorg över det faktum, att jam sessions ansågs vara något förlegat, och att det inte längre gavs tillfällen för musiker att samverka utanför fasta formationer. Han hävdade samtidigt vikten av att blanda olika stilar, musikaliska elemet och personligheter för att leda musiken in på nya, okända vägar, utveckla och fördjupa den.

Just detta handlade Sansara om. Är inte detta själva kärnan i jazzen, så säg!

Lars Westin



foto: Gunnar Holmberg, Christer Landergren, Per Norén, Ole Winding, Grethe Färnlöf